שוק העבודה מתפתח כל הזמן, והביקוש למקצועות מסוימים נתון לשינויים. בשנים האחרונות, התקדמות טכנולוגית וגורמים נוספים השפיעו באופן משמעותי על שוק העבודה, והובילו להופעתם של מקצועות חדשים ולהיעלמותם של אחרים. מאמר זה מדגיש את המקצועות שעלולים להיעלם משוק העבודה בשנה-שנתיים הקרובות, ואילו מקצועות חדשים ייכנסו לשוק העבודה ממש בזמן בקרוב. מידע שכל מנהל משאבי אנוש צריך להיות מודע לו. 


15/2/2023 | ערך והגיש יעקב אלוש, יו"ר פורום משאבי אנוש HR1 


המקצועות שייעלמו בשנה-שנתיים הקרובות 

אנשי טלמרקטינג: עם השימוש הגובר באוטומציה ובצ'אטבוטים, הצורך באנשי טלמרקטינג הולך ופוחת. בנוסף, אנשים נרתעים יותר ויותר מקבלת שיחות טלפון לא רצויות, מה שהופך את הטלמרקטינג לשיטת פרסום פחות יעילה. 

פקידי הזנת נתונים: הזנת נתונים היא משימה שחוזרת על עצמה ושניתן לבצע אוטומטית בקלות. כתוצאה מכך, חברות רבות בוחרות להשתמש בתוכנה להזנת נתונים, מה שיפחית את הביקוש לעובדים אלו. 

עיתונאים ועובדי תעשיית כלי תקשורת מודפסים: ככל שיותר ויותר אנשים צורכים את החדשות שלהם באינטרנט, הצורך בעיתונאות דפוס הולך ומתמעט. זה הוביל לירידה במספר העיתונים והמגזינים המודפסים, וכתוצאה מכך לאובדן משרות לעיתונאים ולכל עובדי תעשייה זו.

עובדי דואר: עם עליית הדואר האלקטרוני והתקשורת המקוונת, הביקוש לעובדי דואר ירד. מגיפת הקורונה האיצה גם את המעבר למסחר אלקטרוני, וכתוצאה מכך יש ביקוש מוגבר לנהגי משלוחים, אך לא לעובדי דואר.


 מקצועות שייכנסו לשוק העבודה בזמן הקרוב 

מומחי אבטחת סייבר: ככל שיותר ויותר חברות מסתמכות על טכנולוגיה כדי לפעול, הביקוש לאנשי אבטחת סייבר הולך וגדל. מומחי אבטחת סייבר אחראים להגנה על הנכסים הדיגיטליים של חברות, הכוללים נתוני לקוחות וקניין רוחני. 

מנתחי נתונים: ככל שחברות אוספות יותר ויותר נתונים, הצורך באנשים שיכולים להבין את הנתונים האלה הולך וגדל. מנתחי נתונים משתמשים בניתוח סטטיסטי ובטכניקות אחרות כדי לזהות דפוסים ותובנות ממערכי נתונים גדולים. 

מקצועני שיווק דיגיטלי: עם המעבר לכיוון קניות ופרסום מקוונים, הצורך במקצועני שיווק דיגיטלי הולך וגובר. מומחי שיווק דיגיטלי אחראים על יצירה ויישום קמפיינים שיווקיים המגיעים ללקוחות באמצעות האינטרנט. 

אנשי מקצוע בתחום הטלרפואה: מגפת הקורונה האיצה את האימוץ של רפואה טלפונית, שהיא הפרקטיקה של מתן טיפול רפואי מרחוק. כתוצאה מכך, הביקוש לאנשי מקצוע בתחום הטלרפואה הולך וגדל. אנשי מקצוע אלה כוללים רופאים, אחיות ועובדי בריאות אחרים שיכולים לספק טיפול באמצעות שיחת וידאו או טכנולוגיות מרוחקות אחרות.


 סיכום 

שוק העבודה מתפתח כל הזמן, וחשוב למנהלי משאבי אנוש להישאר מעודכנים בשינויים הללו. בעוד שמקצועות מסוימים עשויים להיות בירידה, אחרים צומחים ומציעים הזדמנויות חדשות למחפשי עבודה. כפי שראינו, הביקוש לאנשי אבטחת סייבר, מנתחי נתונים, מקצועני שיווק דיגיטלי ומקצועני טלרפואה הולך וגדל. על ידי הבנת המגמות הללו, מנהלי משאבי אנוש יכולים לעזור לארגונים שלהם להישאר תחרותיים ולמשוך את הכישרונות הטובים ביותר. 

הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.