במהלך אירועים קטסטרופליים כמו פעולות טרור או פרוץ מלחמות כדוגמת מלחמת "חרבות ברזל" שפרצה בימים אלו בין ישראל לחמאס בעזה, מתערער לעיתים קרובות החוסן והיציבות הרגשית של העובדים. 

בזמנים קשים אלו, תפקידם של מנהלי משאבי אנוש הופך למכריע. הם צריכים לעגן את כוח העבודה, לפעול כמגדלור של תקווה, רוגע ואמפתיה.  

כנס משאבי אנוש, שמקיים המרכז הבינלאומי לכנסים ביום ב' 05/02/2024, יקדיש הרצאה בנושא, ויארח לנוכח המצב, מומחה לחיזוק החוסן הארגוני, טיפול בטראומות וביציבות הרגשית של העובדים. 


לרישום לכנס הקליקו כאן 


כמו כן, חיבר המרכז הבינלאומי לכנסים לקראת הכנס, מדריך ראשוני, שיסייע וידריך מנהלי משאבי אנוש ורווחה, כיצד לנווט ולנהל נכון, עובדים במים הגועשים הללו ביעילות וברגישות.

מדריך מעשי לטיפול וחיזוק היציבות הרגשית והחוסן של עובדים בזמן מלחמה:

ערך והגיש יעקב אלוש, מנכ"ל המרכז הבינלאומי לכנסים


היו מקור של אמון: 
תקשרו תמיד עם העובדים בצורה כנה, ברורה ובאופן המשקף את המצב ואת אסטרטגיית התגובה של החברה. חיוני להגיע לאיזון – בין עובדות המדאיגות אותם לבין הצורך להמשיך ולתפקד. 

שתפו סיפורי חוסן על מקרים מהעבר שבהם קהילות או ארגונים התמודדו עם משברים, זה יכול להפיח תקווה ולתת פרספקטיבה שהנורמליות, למרות שהופרעה זמנית, תחזור. 

קדמו שירותי ייעוץ ועזרה נפשית והציעו את זה לעובדים שלכם, הראו את התרומה שהם יכולים להפיק מהשירות. בתקופות של טראומה, הדרכה מקצועית יכולה לעשות את ההבדל.


יהיו גמישים: 
בהתחשב בנסיבות, יש לשקול להגמיש את מדיניות הנוכחות ושעות העבודה הקבועות של עובדים שחווים מצוקה, אפשרו להם להתמודד עם האתגרים אישיים והאירועים הטראומטיים. 

קדמו שעות גמישות, אפשרויות עבודה מהבית ומשמרות מדורגות במידת האפשר. הדבר מסייע לעובדים לאיזון העבודה תוך התמודדות עם המשבר האישי. 

אם תפקידים או משימות ספציפיות מעוררים טראומה או חרדה אצל עובדים, יש לשקול להציע להם שינוי זמני בתפקיד או באחריות.


ריפוי ותמיכה מתקדמים: 
צרו מרחבים בטוחים, שבהם העובדים יכולים לשוחח בפתיחות, לשתף בחוויותיהם, לפרוק רגשות ולמצוא נחמה בסולידריות של עמיתים לעבודה. 

קדמו פעילות של תרומה לקהילה, כגון ארגון אירועים או פרויקטים המשרתים את הקהילה. פעולות כאלה מתעלות אנרגיות בצורה חיובית, ומקדמים את ריפוי העובדים באמצעות אלטרואיזם  (הקרבה למען אחרים). 

זהו תסמיני פוסט טראומה (PTSD), היו ערניים והפנו באופן יזום עובדים המראים סימנים של PTSD ליועצים מקצועיים. בדקו באופן קבוע את שלומם, התקדמותם והחלמתם.


שמרו על תקשורת פתוחה: 
הקימו ותחזקו ערוצים ברורים לעדכונים רשמיים על האירועים ומידע על מתי וכיצד הפעילות בעבודה תתחדש. 

טפחו דיאלוג פתוח ועודדו את העובדים לדבר. תנו להם להביע את חששותיהם, לשאול שאלות או להציע שיפורים. המשוב שלהם יכול להיות בעל ערך רב. 

ודאו שכל עובד ירגיש שהוא נראה ונשמע. חזרו על כך שהרגשות, הפחדים והתגובות שלהם טבעיים ונורמליים בהתחשב בנסיבות.


לסיכום
אל מול מצוקה של עובדים, מנהלי משאבי אנוש יכולים למלא תפקיד מרכזי בטיפוח חוסן, אמפתיה ואחדות. על ידי יישום המלצות אלו, מנהלי משאבי אנוש יכולים לא רק לעזור לייצב את כוח העבודה שלהם אלא גם לטפח סביבה של הבנה, חמלה וריפוי קולקטיבי. 

  • המדריך הנ"ל הינו מדריך ראשוני ומקדים לקראת הרצאת מומחה בכנס לטיפול וחיזוק היציבות הרגשית והחוסן של עובדים בזמן מלחמה.

בהצלחה